درباره ما سبد خرید0 شعب اعطای نمایندگی ثبت نام / ورود

تاریخچه بستنی در جهان و ایران

355
1402/02/04

مطمئنا شما هم بارها از خوردن بستنی با طعم ها و مدل های مختلف لذت برده اید. اما آیا تا به حال پیش آمده است که از خودتان بپرسید که منشا بستنی کجاست؟ این خوردنی خوشمزه اولین بار در کجا به وجود آمد؟ چه افرادی در تهیه و تولید آن دست داشتند؟ شاید شما هم علاقه مند باشید بدانید که تاریخچه بستنی در جهان و ایران چیست. اگر می خواهید تا به این قبیل سوالات خود پاسخ دهید، پیشنهاد می کنم تا به انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

آشنایی با تاریخچه بستنی

بستنی یکی از خوردنی های بسیار لذیذ و خوشمزه است که طرفداران بسیار زیادی در تمام جهان دارد. امروزه تقریبا می توان بستنی را در هر شهر و حتی روستایی نیز پیدا کرد. اما باید بدانید که تاریخچه این خوردنی خوشمزه، بسیار قدیمی تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. با این وجود، هنوز هم به صورت دقیق مشخص نیست که بستنی برای اولین بار دقیقا در کجا و توسط چه افرادی تولید شده است؛ چرا که مستندات دقیقی برای این ادعا وجود ندارد.
با این وجود، همه افراد معتقد هستند که بستنی به نوعی تغییر و تحول یافته یک نوشیدنی یخ زده بوده است. در سال های بسیار بسیار دور، افراد از آب یخ زده و یا یخ آب نشده ای که در کوه ها و فلات ها وجود داشت، برداشت کرده و روی آن انواع نوشیدنی ها، میوه ها و ... را می ریختند و نوش جان می کردند. از همین جا بود که اولین بارقه های خوردنی به نام بستنی به وجود آمد. البته که نشانه هایی نیز از مصرف مواد لبنی یخ زده، مانند شیر نیز در ادبیات باستان چین وجود دارد. اما کارشناسان اذعان کرده اند که خوردن یخ طعم دار شده، برای اولین بار در آسیا و احتمالا، ایران بوده است.

تاریخچه بستنی

تاریخچه بستنی در ایران

بنا به گفته ها و مدارک به دست آمده، ایرانیان باستان جزو اولین اقوامی بودند که یخ آب نشده موجود در کوه ها و فلات ها را جمع آوری کرده و بعد از اضافه کردن شهد انگور و یا نوشیدنی های مختلف به آن، نوعی خوردنی خوشمزه برای خود تولید می کردند. گفته شده است که کوه های اطراف اکباتانا از مهمترین محل هایی بوده که ایرانیان از آن برف و یا یخ جمع آوری می کردند. در واقع ایرانیان پیش از اینکه به عنوان تولید کننده بستنی در جهان شناخته شوند، تولید کننده فالوده بودند.
اما در خصوص تاریخچه بستنی در ایران باید به این نکته اشاره کرد که نرون، امپراتور بزرگ روم در حدود 60 سال پس از میلاد، دستور داده بود که برای او از یخ های ذوب نشده ای که با میوه پر شده است، نوشیدنی تولید کنند. همچنین گفته می شود که اسکندر مقدونی نیز، به چیزی شبیه به بستنی های یخی که روی آن عسل بود، علاقه وافری داشت. حتی مارکوپولو بود که طرز تهیه چنین نوشیدنی های یخ زده ای را به اروپا برد.
اما تاریخچه بستنی در ایران به همین جا ختم نمی شود. البته که بستنی هایی که امروزه در ایران رواج پیدا کرده اند، در اوایل قرن نوزدهم و از اروپا به ایران آورده شدند. در واقع ناصرالدین شاه در سومین سفر خود، خوردنی از محله ای به نام پلومبیر فرانسه به ایران آورد که به آن بستنی پلومبیر گفته می شد. بعد از این سفر بود که بستنی در ایران رواج زیادی پیدا کرد و بستنی فروشی های مختلفی در ایران افتتاح شد. یکی از این بستنی فروشی های معروف، بستنی ممد ریش بستنی بود.

تاریخچه بستنی در چین

همانطور که عنوان شد، مصرف نوشیدنی های لبنی یخ زده، برای اولین بار در کشور چین مشاهده شده است. در واقع در این کشور و در سلسله تانگ بین سال های 617 تا 907 پس از میلاد، مردم از مواد لبنی یخ زده استفاده می کردند. به احتمال زیاد، چینی ها موتوجه شده بودند که اضافه کردن نمک به یخ می تواند باعث پایین آوردن نقطه انجماد شود. بعد از این شروع به ریختن کوکتل های نمکی روی شربت های خود کردند و از همین جا بود که بستنی های لبنی سربرآورد.
در واقع این امپراتوز تانگ بود که به افراد خود دستور داد تا شیر گاو، گاومیش و بز را گرم و سپس تخمیر کرده آن را با آرد مخلوط کنند. همچنین گفته می شود که بعدها به آن کافور و مواد دیگری برای تغییر طعم اضافه کردند و آن را درون یخچال قرار دادند. بدین صورت، کشور چین را می توان یکی از اولین کشورهایی دانست که بستنی از شیر تولید کرد.

تاریخچه بستنی در اروپا

همانطور که عنوان شد، بستنی ابتدا در آسیا مطرح و سپس توسط مارکوپولو به اروپا برده شد. از این رو عجیب نیست که در تاریخ اروپا، بستنی تاریخچه چندان با قدمتی نداشته باشد. در واقع مارکوپولو یک روش تولید بستنی را از کوبلای خان دزدید و آن را با خود در قرن سیزدهم به کشور ایتالیا برد. طبق روایات، این کاترین دو مدیچی بود که در سال 1533 به آشپزهای خود دستور داد تا نوعی یخ طعم دار شده را به فرانسوی ها معرفی کنند.
یخ های آب شده در اوایل 1660 در شهرهایی مانند ناپل، فلورانس، پاریس و اسپانیا ظهور کرد. با این وجود، در سال 1664، یخ های طعم دار شده در ناپل با شیر، شیرین می شدند. سپس این طرز تهیه بستنی به ویندوزور راه پیدا کرد. گفته می شود که این پدر چارلز دوم بود که بستنی را با خود به انگلیس برد.

تاریخچه بستنی در آمریکا

اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه بستنی در کشور آمریکا صحبت کنیم، بدون شک باید به دهه 1770 برگردیم. در واقع اولین بستنی فروشی ها در آمریکا، در شهر منتهن و در سال 1777 افتتاح شدند. از جرج واشنگتن به عنوان فردی که تجهیزات و دستورالعمل های تولید بستنی را به این کشور آورد، یاد می کنند. همچنین بعدها فردی به نام توماس جفرسون، وانیل را به بستنی های قدیمی اضافه کرد. در واقع او اولین رئیس جمهور آمریکا بود که مصرف بستنی در کاخ سفید را در سال 1802 رواج داد. 

اشتراک گذاری:
نظرات کاربران
افزودن دیدگاه
لطفا منتظر بمانید ...